Sunday, July 18, 2010

Erti Sebuah Perkahwinan..

Salam alaikum untuk semua..cantik tak layout baru blog aku? haha..ni hasil kerja suami tersayang..oleh sbb tv umah kami rosak, dan pembedahan beliau ke atas tv tersebut telah gagal maka blog aku lah yg dibedah pula..

oklah, kali ini aku berkeinginan nak tulis pasal pernikahan atau perkahwinan..sebab ade la beberapa orang kawan aku yang tak habis2 cakap takut nak kawen..takut nak kawen..sampai ade gak yg cakap taknak kawen..rugi you! aku pasti semua tau yang perkahwinan adalah satu sunnah..nabi sendiri taknak mengaku kita ni umatnya kalau kita tak berkahwin..kat sini aku lebih nak cerita apa pendapat aku tentang perkahwinan dan apa perasaan aku setelah berkahwin..

bagi aku perkahwinan ni sesuatu yg sangat unik..bagi yg betul2 menghayati maksudnya..dulu before aku kawen macam2 andaian, harapan dan impian tentang perkahwinan..angan2 pun ade gak..hehe..nk kawen dgn putera raja! hahaha ok merepek~ serius dulu pn aku ade perasaan takut, risau nak jadi seorang isteri..yela kan, macam2 yang kita dengar kisah pasangan yang bercerai..nauzubillah..moga2 kita dijauhkan dari perkara macam tu..

ala, biasa la, suami isteri..sedangkan lidah lagi tergigit..perselisihan faham, terasa hati, makan hati, sakit hati, kecil hati semua tu mesti akan kita rasa..dan kuncinya..SABAR..satu perkataan tu je kita kena ingat..aku sedar, kita ni manusia biasa yang sgt la tipis imannya..cakap sabar mmg la senang..tp nak buat tu..huh!

bagi yang dah kawen korang pernah tak terfikir or terkeluar dari mulut korang kt pasangan korang..aku tak faham la dengan dia tu..kenapa dia buat macam tu..kenapa jadi macam ni..ye, memang banyak unexpected things dalam alam rumahtangga ni..tu sebab kita kena terima seadanya..aku cakap untuk diri aku juga..sebab aku pn penah terfikir macam tu..pasangan kita tu adalah yg terbaik untuk kita..ingat tu..

kadang2 mesti ada terlintas kt fikiran kita, setiakah pasangan kita pada kita? boleh ke kita hidup bahagia selama lamanya? aku pn pernah terfikir camtu jgk..serius tak tipu..aku penah tanye kt mr anas..dia setia tak kt aku..tp jwpn dia adalah adakah aku setia kt dia..pastu dia ckp kalo mama setia kt papa mst papa setia kt mama..baik mama baik la papa..btl jgk kan..

so untuk yg takut nak kawen tu takyah la takut2..kawen ni satu nikmat Allah untuk kita..pahala amalan kita digandakan..pape pn kita kena lalu jgk jalan yg Allah tetapkan untuk kita..

aku nak taip panjang lagi tapi masa tak cukup..insyaAllah di lain entry ye..

papa,
mama nak papa tau betapa mama sayangkan papa..papa adalah segala galanya bagi mama..tak terungkap betapa dalamnya cinta mama pada papa..walaupn mama sedar, kadang2 mama tak dapat jadi isteri yg terbaik untuk papa..tapi percayalah, mama cuba..kadang2 mama degil, kadang2 mama malas, kadang2 mama tak dengar cakap papa, kadang2 mama terlepas cakap kt papa..tapi impian mama nak jadi isteri yang terbaik untuk papa..papa adalah segala galanya bagi mama..maafkan dosa2 mama, halalkan makan minum mama..mama tau, penat papa nak layan mama yg terlebih manja dgn papa kan..mama saaaaayannggg papa banyak banyak sangat!


14 comments:

JIVEBUMZ said...

setelah berkahwin nie baru akak dapat merasai sume nikmat yang ain ceritakan tu..alhamdulillah kasih sayang kita lebih dihargai dan yg penting amalan seharian kita berganda2222

syukran!

eliana_adnand said...

waa.. ni yg xsbr nk kawen neh..hehe

layout baru cantik! :)

Wanie-san said...

so sweet ain..hehehe
btl la...kesabaran tu palng penting..
time bercinta dah b'mcm2 dugaan..dialam perkahwinan apatah lagi kan...so SABAR tu sgt2 penting...:)) hope ain bahagia hingga ke akhir hayat..:)

kimomoto kozaima said...

rase mcm nk kawen esok je...huhu...

::ainbutterfly~ said...

jivebumz; betul3..bestkan kawen ni..tmbah2 kalo masing2 memahami..

eliana; haa..ape tgu lg..cpt la kawen..tenkiu.. hehe

wanie; thanks wanie..btl tu..kalo tak sabar tu yg sbb cket je dh bercerai berai..

kimo; cepat la kawen..tak sabar nk dtg ni..hehe

Farie Amrah said...

nak kawen gak..... !!! (gatai ni. :P)

::ainbutterfly~ said...

farie; hahaha..kawen la..nak kawen bukannye gatal..salah pndapat tu..

~ceRRy beRRy~ said...

terasa nak kawen jugakkkk!

AkuAyie said...

papa mama...ehehehe..termalu la pyak.. :D

nk tawen gk! hahahaha~

::ainbutterfly~ said...

ifa; cepat la akwen..best tau..hehe
ayie; haha tah bile kitorg tetibe tertukar panggilan ke papamama..

Puspa Cendana said...

salam buat anda...
semuga mahligai yg dibina akan berkekalan hingga ke syurga...insyaallah..

Puspa Cendana said...

salam buat anda...
semuga mahligai yg dibina akan berkekalan hingga ke syurga...insyaallah..

Puspa Cendana said...

salam buat anda...
semuga mahligai yg dibina akan berkekalan hingga ke syurga...insyaallah..

文章 said...

餐飲設備 製冰機 洗碗機 咖啡機 冷凍冷藏冰箱 蒸烤箱 關島婚禮 巴里島機票 彈簧床 床墊 獨立筒床墊 乳膠床墊 床墊工廠 產後護理之家 月子中心 坐月子中心 坐月子 月子餐 銀行貸款 信用貸款 個人信貸 房屋貸款 房屋轉增貸 房貸二胎 房屋二胎 銀行二胎 土地貸款 農地貸款 情趣用品 情趣用品 腳臭 水晶 長灘島 長灘島旅遊 長灘島景點 長灘島必買 婚禮顧問 婚禮顧問 花蓮民宿 花蓮民宿